نورونها تعیین کننده‌ی پاسخ بدن به آب و غذا هستند

15 دسامبر 2016- دانشمندان علوم اعصاب با کمک یک تکنولوژی جدید، فعالیت‌های عصبی زمان واقعی را در موش، زمانی که آب و غذا در اختیار حیوان قرار می گیرد، ثبت کردند، که دقیقاً چند ثانیه قبل از نوشیدن و آشامیدن اتفاق می‌افتد.

این یافته‌ها دیدگاه جدیدی را نسبت به مدار مغزی تنظیم کننده نوشیدن آب و خوردن غذا ارائه نموده است. در این مقاله که در مجله‌ی Neuronمنتشر گردید، محققان نشان دادند یک زیر مجموعه از سلولهای عصبی فعالیت خود را برای آماده شدن بدن برای نوشیدن آب چند ثانیه‌ قبل از نوشیدن آب آغاز می‌کنند. این سلولهای عصبی به تنظیم میزان آب نوشیده شده از طریق پیش بینی اثرات نوشیدن آب از بالا به پایین کمک می‌کنند، قبلاً تصور می‌شد که مغز با دریافت سیگنالهایی از بدن بر اثر نوشیدن آب این فعالیت‌ها را تنظیم می‌کند.

 پرفسور Andermann می‌گوید: این مطالعه نشان داد هنگامیکه  ما ناگهان متوجه‌ی در دسترس بودن آب یا غذا می‌شویم بدن ما در عرض چند ثانیه خود را برای آشامیدن و خوردن آماده می‌کند، ما تصور می‌کنیم که نقص در کنترل بالا به پایین منجر به افراط در خوردن یا آشامیدن می‌شود که عواقبی منفی به دنبال دارد.

پرفسور Andermann وهمکارانش و پرفسور Lowell توانستند فعالیت اعصابی که مسئول ترشح وازوپرسین(هورمون ضد ادرار) در موش هستند را ثبت کنند. وازوپرسین نقشی حیاتی در تنظیم غلظت نسبی آب بدن در مقابل نمک پس از خوردن و آشامیدن بعهده دارد درصورت عدم کنترل نسبت غلظت آب به نمک تغییراتی منفی در بدن اتفاق می‌افتد.

پرفسور Lowell می گوید: روشهای جلوگیری از تغییر در غلظت آب خارج سلولی بسیار مهم و برای حیات موجود زنده بسیار ضروری هستند،پیش‌بینی عواقب بعدی مصرف آب، به بدن کمک می‌کند پیشاپیش مدیریت تعادل آب را آغاز کند، شکل سریع و از بالا به پایین کنترل این فرایند چیزی است که ما در این تحقیق به عنوان یکی از مهمترین راههای تنظیم آن کشف کردیم.

 پرفسور Andermannو Lowell در طی تحقیقات خود دریافتند فعالیت نورونهای ترشح کننده‌ی وازوپرسین بسرعت درعرض چند ثانیه در حیواناتی که برای مدتی از آب محروم بودند، با دیدن  آب حتی قبل از نوشیدن آب کاهش می‌یابد. در مقابل، دیدن و استشمام بوی غذا فعالیت این نورونها را بازهم در عرض چند ثانیه، اما تنها پس از مصرف غذا افزایش می‌دهد، این تفاوت در زمان نشان می‌دهد که شبکه‌های عصبی جداگانه ای در تنظیم واکنش حیوانات نسبت به آب و مواد غذایی وجود دارد.

پرفسور Lowellمی‌گوید: این نوع از تنظیم سریع تاکنون شناخته نشده بود و تنها در چند سال گذشته در سلولهای عصبی گرسنگی و سلولهای عصبی وازوپرسین کشف گردید، به احتمال زیاد این نوع کنترل برای همه ی انواع کنترل هموستاتیک اتفاق می‌افتد، ما تصور می کنیم افرادی که دچار اختلالاتی در این کنترل از بالا و پایین هستند با مشکلاتی در تنظیم مقدارغذایی که مصرف می کنند مواجه می باشند. پرفسور Andermann می‌گوید: درهمین راستا ممکن است روزی بتوان با افزایش کنترل از بالا به پایین به افرادیکه  دچار پرخوری هستند، بدون تداخل در اشتهای پایه ی این افراد و لذت بردن از خوردن غذا، کمک کرد. محققان با استفاده از روشهایی با تکنولوژی بالا توانستند نورونهای بالا دستی نورونهای وازوپرسین را بطور مستقیم بررسی کنند، پرفسور Andermann  افزود: ما هم اکنون می توانیم با نظارت و دستکاری فعالیت مجموعه‌ی خاصی از  نورونها (سلولهای عصبی) بروی این فرضیه و استراتژیهایی برای بهبود سلامت انسان تحقیق کنیم.

منبع وسایت خبر:

Neuron, 2016; DOI: 10.1016/j.neuron.2016.11.021

www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161215124748.htm